Monitor do grafiki – jak dokonać optymalnego wyboru?
Zastanawiając się nad zakupem czegoś, co ma służyć na lata, każdy z nas stara się zdobyć jak najwięcej informacji, które pomogą mu w dokonaniu najlepszego wyboru. Niestety nawet w dobie Internetu, gdy dostęp do danych jest w znacznym stopniu ułatwiony, uzyskanie wiarygodnych informacji nie jest takie proste. Zwykle nie wiemy, które informacje są dla nas istotne. Postanowiliśmy ułatwić Państwu decyzję odnośnie wyboru właściwego monitora.
Wybór monitora do grafiki
Pierwsze pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, brzmi: do jakich celów będziemy go wykorzystywać? W zależności od tego, jakiego typu prace wykonujemy, musimy określić, na ile ważną jest dla nas kwestia odwzorowania kolorów. Najmniej wymagające będą oczywiście projekty stron internetowych i grafik wykorzystywanych w mediach cyfrowych. Największej precyzji wymagają osoby przygotowujące materiały do druku.
Seria ColorEdge CG i CS – dla kogo?

Aby uzyskać prawidłowe odwzorowanie barw w całej przestrzeni sRGB, a tym bardziej AdobeRGB, monitor musi mieć panel najwyższej klasy oraz zaawansowaną elektronikę sterującą. Takie właśnie panele instaluje się w monitorach EIZO ColorEdge CG. Dla odbiorców o mniejszych możliwościach finansowych, a mogących zaakceptować większy błąd ΔEab, przygotowano serię monitorów graficznych ColorEdge CS. Wszystkie monitory graficzne EIZO ColorEdge mają najwyższej jakości matowe panele typu IPS.
Obecnie EIZO oferuje modele graficzne o przekątnych od 24,1” do 31,1”.
Szybka stabilizacja kolorów i jasności
Przy pracy z kolorem niezwykle istotna jest niezmienność reprodukowanych barw. Profesjonalne monitory graficzne EIZO stabilizują się w ciągu zaledwie kilku minut. Specjalna technologia reguluje jasność panelu LCD zaraz po jego włączeniu lub po wyjściu ze stanu czuwania.
Dokładność przetwarzania kolorów
W najbardziej zaawansowanych monitorach EIZO zastosowano wewnętrzną 12-bitową tablicy LUT i 16-bitowe przetwarzanie informacji o kolorze. Dzięki rozszerzonej tabeli kolorów możliwe jest idealne wyświetlenie tonalnych przejść pomiędzy kolorami bez efektu bandingu. 16-bitowe przetwarzanie informacji o kolorze pozwala na bardzo precyzyjne uzyskanie właściwej barwy w zakresie zbliżonym do czerni. Do tej pory standardowy panel LCD nie był w stanie wyświetlić kilkunastu pierwszych odcieni szarości. Zdecydowanie ograniczało to kolorystyczną przestrzeń roboczą monitora i zubożało warsztat artysty.
Równomierne kolory i jasność na całej powierzchni matrycy
Nierównomierność podświetlenia, nierównomierność kolorystyczna matrycy, jak i niestabilność w czasie są wciąż jednymi z najpoważniejszych mankamentów dotychczas produkowanych monitorów LCD. Praktycznie pierwszym testem, jakiemu powinien być zazwyczaj poddawany monitor jest wyświetlenie jednolitej kolorystycznie tapety. Na tej podstawie dokonywana jest ocena precyzji jej odwzorowania na całej powierzchni ekranu. W modelach graficznych EIZO stosowane jest autorskie rozwiązanie o nazwie Digital Uniformity Equalizer (DUE). Na etapie produkcji monitora użyty panel LCD jest wirtualnie dzielony na obszary, w których dokonywane są pomiary jasności i kolorystyki dla wielu poziomów jasności monitora, od czerni do bieli. Tworzona jest przestrzenna mapa panelu zapisywana w procesorze głównym monitora. Na jej podstawie wszystkie pomierzone nierównomierności są korygowane w czasie pracy urządzenia.
Sprzętowa kalibracja
Kolejnym pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, to czy monitor powinien dysponować sprzętową kalibracją. Odmiennie od kalibracji programowej, odnoszącej się do karty graficznej komputera, podczas kalibracji sprzętowej operacje odbywają się na zaszytej w elektronice monitora 10- lub 12-bitowej tabeli barw. Z niej dobierane są kolory najbardziej zbliżone do wartości zadanych przed kalibracją, przez co cały proces jest dokładniejszy i szybszy. W pamięci monitorów EIZO serii CG można zapisać do 20 różnych ustawień kalibracyjnych i w razie potrzeby błyskawicznie je aktywować. Niezwykle ważnym elementem jest fabryczna kalibracja trzech podstawowych składowych, koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego. Każdy monitor graficzny EIZO z serii CG dociera do użytkownika końcowego ze stosownym indywidualnym certyfikatem takiej kalibracji.

Jaka wielkość jest dla nas odpowiednia?
Kiedy już wiemy, które modele spełniają nasze oczekiwania pod względem odwzorowania barw, powinniśmy się zastanowić, jakiej wielkości panelu potrzebujemy. EIZO posiada w swojej ofercie modele graficzne z panoramicznymi matrycami o przekątnej od 24,1” do 31,1”. Wszystkie, poza CG319X, mają możliwość obrotu do pozycji portretowej. Ponieważ smartfony przyzwyczaiły nas do małych pikseli, warto sprawdzić, czy monitor Full HD sprawdzi się na naszym stanowisku pracy. Na pewno warto zobaczyć wybrany model na żywo. W Galerii EIZO w Warszawie mamy możliwość zaprezentowania chętnym modeli z naszej oferty. Spotkanie należy jednak wcześniej umówić za pośrednictwem formularza na naszej stronie.
5-letnia gwarancja

Dla osób wykorzystujących monitory w profesjonalnej pracy bardzo istotnym czynnikiem jest ich niezawodność. Monitory EIZO są produkowane w Japonii i tam poddawane są bardzo skrupulatnej kontroli jakości. Dzięki temu tylko egzemplarze spełniające najwyższe normy opuszczają fabrykę. 5-letnia gwarancja oferowana przez producenta obejmuje wszystkie elementy monitora. Reklamacje obsługiwane są w trybie door-to-door. Oznacza to, że użytkownik musi zgłosić do serwisu usterkę, otrzymuje numer sprawy (tzw. RMA), a w gestii polskiego dystrybutora jest odebranie uszkodzonego i dostarczenie sprawnego panelu do użytkownika. Możliwe jest podpisanie dodatkowych umów serwisowych, rozszerzających zakres świadczonych usług. Monitory EIZO mają gwarancję braku świecących pikseli. Szczegółowe informacje na temat gwarancji znaleźć można na naszej stronie.
Inwestycja na lata
Ostatnią, ale niestety nie najmniej ważną kwestią jest cena urządzenia. Nie ukrywajmy, monitora do profesjonalnych zastosowań nie znajdziemy na sklepowych półkach w hipermarketach. Niech nie kuszą nas atrakcyjne ceny i promocje. Tani, produkowany masowo monitor nie spełni naszych oczekiwań. Pamiętajmy, że profesjonalny monitor zapracuje na siebie, ale zwrot z inwestycji nie będzie natychmiastowy. Ważne jest również to, że możemy mieć spokojną głowę, co w dzisiejszych czasach jest nie do przecenienia.
I jeszcze krótkie porównanie, pokazujące czym różni się monitor graficzny od zwykłego rozwiązania biurowego:
CZYM RÓŻNI SIĘ MONITOR GRAFICZNY OD MONITORA BIUROWEGO?
MONITOR GRAFICZNY | „ZWYKŁY” MONITOR |
Ma zazwyczaj szerokogamutowy panel – tego rodzaju matryce wyświetlają dużo więcej odcieni, wychodząc daleko poza standard sRGB – np. wykorzystywane w fotografii i video AdobeRGB czy DCI-P3. | Jego panel może wyświetlić kolory z przestrzeni sRGB (czasami nie jest to nawet pełna przestrzeń). |
Wyświetla płynne przejścia kolorów – dzięki 16-bitowemu przetwarzaniu informacji o kolorze, monitory serii ColorEdge mogą wyświetlać jednocześnie ogromne ilości odcieni, tak że różnice między przejściami nie są widoczne gołym okiem. | Na ekranie często widoczne jest tzw. „paskowanie”, dzieje się tak wtedy, gdy monitor nie jest w stanie wyświetlać odcieni pomiędzy poszczególnymi kolorami. |
Ma możliwość sprzętowej kalibracji – sprzętowej, czyli takiej, która ma bezpośredni wpływ na elektronikę monitora. Zakres możliwości regulacji obrazu jest bardzo szeroki (różni się nieco w zależności od zastosowanej w danym modelu matrycy i elektroniki sterującej). | Ma tylko możliwość kalibracji programowej, czyli takiej, która przebiega na poziomie karty graficznej – w tym przypadku możliwość regulacji ogranicza się do korekcji kolorów jedynie w karcie graficznej. Wpływa to na jakość kalibracji. |
Zobacz, czym różni się kalibracja sprzętowa (hardware calibration) od programowej (software calibration),
Na całym ekranie kolory i jasność są równomierne – w monitorach graficznych są systemy kontrolujące podświetlenie, tak by żadna część ekranu nie była zbyt ciemna czy zbyt jasna. | Wyświetlanie kolorów na ekranie jest mniej lub bardziej różnorodne – jedna część ekranu jest jaśniejsza od drugiej lub obraz jest znacznie ciemniejszy przy krawędziach czy też na ekranie widać plamy. |
Szybka stabilizacja ekranu – w najbardziej zaawansowanych modelach kolory wyświetlane są prawidłowo już po 3 minutach po włączeniu. | Obraz stabilizuje się po 30 minutach (czasem zajmuje to dłużej). Do tego czasu wiarygodność wyświetlanych kolorów pozostawia dużo do życzenia. |
W monitorach graficznych stosowane są zazwyczaj matryce w technologii IPS. Mają one szerokie kąty widzenia w poziomie i pionie, więc przesunięcie się w bok czy odwrócenie monitora do pozycji portretowej nie wpływa na jakość obrazu. Sterowanie kryształami w tego typu matrycach jest bardziej efektywne, co przekłada się na szersze możliwości regulacji. | Mimo iż technologia IPS rozwinęła się i coraz częściej stosuje się ją w standardowych monitorach, wciąż można jeszcze spotkać monitory z matrycą TN, która niezbyt dobrze odzwierciedla kolory, kąty widzenia są mniejsze, ale za to jest szybsza i świetnie sprawdza się w grach i podczas oglądania filmów. |
Matowa matryca – która nie blikuje, dając wiarygodny obraz również w jasno oświetlonych pomieszczeniach. W monitorach EIZO stosowana jest w tym celu specjalna powłoka. | Często stosowane są błyszczące matryce, które nie rozpraszają światła. Kolory są na nich zazwyczaj bardziej żywe – bo do takich przyzwyczailiśmy się, korzystając z ekranów tabletów i smartfonów, ale nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. |