Sadowara

Liceum Sadowara zdecydowało się na zakup monitorów EIZO FlexScan EV2451 i EV2456 oraz stacji roboczych HP Z2 Mini G3. Czym kierowano się przy wyborze?

W prefekturze Miyazaki sprzęt używany w szkolnych pracowniach komputerowych wymienia się raz na 5-6 lat. To było naszym punktem wyjścia.

Jako kierownik wydziału wzornictwa przemysłowego zachęcam moich uczniów, by zdali egzamin certyfikacyjny Adobe Illustrator Creator ze znajomości narzędzi Adobe Creative Cloud, zwłaszcza Illustratora i Photoshopa. Obejmuje on również oprogramowanie 3DCG takie jak AUTODESK 3ds Max oraz oprogramowanie do edycji wideo takie jak After Effects i Premiere Pro.

Do obsługi tego rodzaju programów konieczne są wydajne komputery oraz wysokiej jakości monitory, które zapewniają dobrą reprodukcję kolorów. Kierując się tymi wytycznymi, wybraliśmy monitory EIZO z serii FlexScan oraz stacje robocze HP Z2 Mini G3.

Kazirou Ohki
Kierownik wydziału wzornictwa przemysłowego w Liceum Sadowara

Jakie problemy występowały przed wymianą sprzętu?

Na wydziale wzornictwa przemysłowego każda klasa liczy 40 uczniów, nie dysponujemy jednak pracowniami, które pomieściłyby tyle stanowisk komputerowych. Do tej pory używaliśmy komputerów stacjonarnych i monitorów, które z racji sporych rozmiarów z trudem mieściły się w jednej sali. Uczniowie musieli więc pracować w parach na jednym komputerze i monitorze. Wybierając nowy sprzęt zdecydowaliśmy, że musimy zadbać o to, by każdy uczeń miał własne stanowisko pracy.

Oprócz tego dotychczasowe stacje robocze ledwo radziły sobie z obsługą oprogramowania 3DCG, co przejawiało się głośną pracą i ciągłym przegrzewaniem. W okresie letnim w położonej na południe pracowni nawet po włączeniu klimatyzacji było za gorąco, dlatego musieliśmy używać dodatkowych wentylatorów. Był to kolejny problem, który chcieliśmy wyeliminować wymianą sprzętu.

“Stworzyliśmy pracownię, w której każdy uczeń ma własne stanowisko pracy.”

Jak przebiegła instalacja nowego sprzętu?

W sierpniu 2017 roku przeprowadziliśmy instalację obejmującą 137 stacji roboczych Z2 Mini G3 oraz 94 monitory FlexScan EV2451 i EV2456. W każdej pracowni pojawiły się 43 stacje robocze HP, zamontowane z tyłu monitorów EIZO na specjalnym stelażu PCSK-03.

Zarówno stacje robocze, jak i monitory zajęły bardzo niewiele miejsca, dzięki czemu instalacja odbyła się błyskawicznie. Szczerze mówiąc, z początku nie byliśmy przekonani, czy wszystkie stacje robocze i monitory zmieszczą się na biurkach. Okazało się jednak, że nasze obawy były bezpodstawne, a cały sprzęt zmieścił się bez problemu, głównie dzięki zastosowaniu stelaży na stacje robocze i cienkim ramkom monitorów. Ostatecznie proces instalacji zajął nam tylko dwa dni.

Sadowara

Czy dzięki instalacji udało się rozwiązać wcześniejsze problemy?

Tak. Największym sukcesem było zmieszczenie w pracowni stacji roboczych i monitorów dla 40 osób. Nasi uczniowie byli zachwyceni, a zmiana spodobała się również nauczycielom.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłem stację roboczą Z2 Mini G3, jej niewielkie rozmiary wzbudziły moje wątpliwości – nie byłem przekonany, czy tak małe i zgrabne urządzenie będzie miało odpowiednią moc. Na szczęście od razu po pierwszym uruchomieniu okazało się, że moje obawy były bezpodstawne. Z2 Mini G3 bez problemu obsługuje wymagające oprogramowanie do 3DCG i edycji wideo. Jakość samych monitorów nie podlega wątpliwości, a zamontowane na nich stacje robocze nie powodują żadnego chybotania.

Udało się też całkowicie zlikwidować hałas wentylatorów i ciepło emitowane przez sprzęt w naszej poprzedniej konfiguracji. Z początku nie byłem pewien, czy mała obudowa stacji roboczej wytrzyma ciepło generowane przez komputer. Okazało się jednak, że połączenie kilku czynników – zastosowanie dysku SSD zamiast HDD oraz adaptera AC zamiast całego zasilacza – znacznie poprawiło energooszczędność w pracowni. Spodziewamy się również, że zmniejszenie liczby ruchomych części przełoży się na zmniejszenie liczby potencjalnych awarii.

Oprócz tego zamontowanie stacji roboczych z tylu monitorów to bardzo sprytne rozwiązanie. Wielu uczniów do tej pory nie zorientowało się, że to małe pudełko z tyłu monitora to stacja robocza!

“Nie tylko pozbyliśmy się poprzednich problemów, ale też poprawiliśmy jakość nauczania.”

Czy po instalacji coś się zmieniło?

Stworzenie tak fantastycznej pracowni miało olbrzymi wpływ na sposób prowadzenia lekcji. Poprzednio uczniowie dzielili się na grupy i na zmianę używali dostępnych stacji roboczych, podczas gdy nauczyciel tłumaczył nowe zagadnienia. Teraz każdy ma własne stanowisko pracy, co jest wygodne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Oprócz tego na wydziale wzornictwa przemysłowego wzrosła liczba uczniów zainteresowanych edycją wideo. Uczniowie z klas pierwszych i drugich chodzą na zajęcia, w ramach których tworzą prosty film, natomiast uczniowie z klas trzecich muszą stworzyć trzyminutowe wideo, aby ukończyć szkołę. Pod koniec roku szkolnego uczniowie coraz więcej pracują nad swoimi projektami po lekcjach. Do tej pory robili to w różnych pracowniach i na różnych stanowiskach roboczych. Dokładało to stresu nauczycielom, którzy musieli ciągle przemieszczać się z klasy do klasy, by nadzorować uczniów. Teraz wszyscy uczniowie chcący popracować nad swoimi projektami po lekcjach mieszczą się w jednej pracowni, co znacznie ułatwia zadanie pedagogom.

Jakie są dalsze plany sprzętowe w liceum Sadowara?

Zgodnie z wytycznymi prefektury prawdopodobnie będziemy kupować nowy sprzęt za około 6 lat. Młodzi ludzie są bardzo obeznani ze smartfonami i tabletami, dlatego nietrudno się domyślić, że w niedalekiej przyszłości będziemy potrzebować urządzeń z ekranami dotykowymi LCD. Jeśli rynek tabletów będzie się rozwijał w takim tempie jak obecnie, zmieni się również sposób nauczania technologii informacyjnych.


Zapotrzebowanie na wysokiej jakości stanowiska komputerowe ciągle rośnie.

Kazirou Ohki
Kierownik wydziału wzornictwa przemysłowego w Liceum Sadowara

Pracuję w tej szkole od momentu jej powstania. Na początku mieliśmy niewiele komputerów, ale były to pecety z dobrą kartą graficzną. Później przeszliśmy na komputery Mac, a jeszcze później, gdy Adobe wypuścił wersję na Windowsy, przestawiliśmy się na stacje robocze. Nasz szkoła ciągle wymienia sprzęt, by nadążyć za zmianami na rynku technologii.

Ostatnio można zaobserwować duże zainteresowanie branżą wideo – zarówno na rynku, jak i wśród naszych uczniów. W związku z tym wzrosło zapotrzebowanie na wydajne stacje robocze i monitory.

Jeszcze do niedawna obudowy stacji roboczych były duże i toporne, a co za tym idzie nie każdy uczeń mógł mieć własną ze względu na brak miejsca. Dzięki możliwości zamontowania stacji roboczych Z2 Mini G3 z tyłu bezramkowych monitorów EIZO stanowisk pracy jest wreszcie tyle samo, ile uczniów.

Teraz chcemy się skupić na organizowaniu zajęć, podczas których uczniowie będą mogli wykorzystać to środowisko do rozwijania swoich umiejętności.

We współpracy z:

Liceum Sadowara, prefektura Miyazaki, Japonia

Strona www (po japońsku): http://www.miyazaki-c.ed.jp/sadowara-th/

Liceum Sadowara zostało otwarte w kwietniu 1988 roku, a w momencie pisania tego artykułu obchodziło trzydziestą rocznicę swojego istnienia. Zarówno wychowankom, jak i pedagogom przyświecają trzy wartości: niezależność, współpraca i wyobraźnia. Liceum Sadowara wiedzie prym w tworzeniu specjalistycznych wydziałów w różnych dziedzinach, które cechują się dynamicznymi zmianami w zakresie technologii informacyjnych. Dzięki temu uczniowie mają możliwość nauki wielu zaawansowanych umiejętności niezbędnych w branży IT. Odsetek zatrudnienia wśród absolwentów szkoły wynosi 100%. Oprócz tego Sadowara szczyci się tytułem liceum technicznego numer jeden w Kyushu i numer trzy na świecie.

Stacja robocza HP Z2 Mini G3

Na terenie Japonii EIZO prowadzi współpracę z firmą Hewlett Packard, sprzedając specjalne zestawy składające się ze stacji roboczej HP Z2 Mini G3, monitora EIZO FlexScan (EV2451, EV2456, EV2785 lub EV3285) oraz stelaża PCSK-03 umożliwiającego montaż stacji roboczej z tyłu monitora. W ten sposób dostarczają kompaktowe, wydajne komputery i monitory wielu japońskim organizacjom.