Wyświetlacze HiDPI i Retina – wszystko, co powinieneś wiedzieć o gęstości pikseli w epoce monitorów 4K
Wyświetlacze HiDPI i Retina – wszystko, co powinieneś wiedzieć o gęstości pikseli w epoce monitorów 4K
Wyświetlacze o wysokiej gęstości pikseli, z początku używane tylko w smartfonach i tabletach, zaczęły być wykorzystywane także w monitorach dla komputerów PC. Monitory 4K pojawiły się na sklepowych półkach w 2014 roku, co sprawiło, że gęstość pikseli stała się dla klienta równie ważną cechą, jak rozmiar ekranu czy jego rozdzielczość. Poniżej omówimy przejście na wyświetlacze o wysokiej gęstości pikseli oraz najnowsze trendy w tej technologii.
Obserwując trendy na rynku monitorów LCD w latach 2005-2010 można było zauważyć szybkie przejście z monitorów o tradycyjnych proporcjach na monitory szerokoekranowe. Obecnie panuje tendencja do produkowania monitorów o większych wyświetlaczach i wyższych rozdzielczościach.
W 2014 roku najlepiej sprzedającym się monitorem LCD był model o przekątnej 23″ z wyświetlaczem full HD w rozdzielczości 1920 x 1080. Monitory 4K o cztery razy większej rozdzielczości cieszą się jednak coraz większą popularnością. Ponadto pojawił się nowy trend polegający na zapewnieniu wyższej rozdzielczości (dzięki większej gęstości pikseli) bez zwiększania rozmiaru ekranu.
Ten artykuł omawia związek między rozdzielczością a rozmiarem ekranu, a także gęstość pikseli oraz najnowsze trendy w tej technologii.
Uwaga: poniższy tekst jest tłumaczeniem artykułu ITmedia zatytułowanego „ITmedia LCD Monitor Course III: Confused about HiDPI and Retina display? Understanding pixel density, an essential element in choosing displays in the age of 4K”, opublikowanego 11 grudnia 2014. Copyright 2014 ITmedia Inc. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Coraz wyższe rozdzielczości: co trzeba wiedzieć o wyświetlaczach 4K
Prognozy mówią, że w ciągu kilku najbliższych lat monitory 4K staną się bardziej popularne niż wyświetlacze w rozdzielczości full HD. „4K” oznacza 4000 i odnosi się do liczby poziomych pikseli na ekranie. Obecnie istnieją dwa standardy rozdzielczości 4K: DCI 4K i UHD 4K.
Rozdzielczość DCI 4K jest dwukrotnie większa niż rozdzielczość 2048 x 1080 używana w projektorach (4096 x 2160, czyli ok. 17:9) i stanowi standard w przemyśle filmowym. Z kolei rozdzielczość UHD 4K (nazywana także UHDTV 4K) to standard 4K w telewizji, określony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU). Szerokość wyświetlacza UHD 4K jest dwukrotnie większa niż rozdzielczość 1920 x 1080 full HD (3840 x 2160, czyli 16:9).
Obecnie wyświetlacze 4K korzystają głównie ze standardu UHD 4K (np. telewizory 4K). Jest jednak grupa produktów, która przyjęła standard DCI 4K, np. monitor do zarządzania kolorem ColorEdge CG318-4K do produkcji wideo, który pojawi się na rynku wiosną 2015 roku.
Monitor 4K pokazuje dwa razy więcej pikseli w pionie i w poziomie niż monitor w rozdzielczości full HD. Powyższe zdjęcie przedstawia model EIZO ColorEdge CG318-4K z wyświetlaczem 4096 x 2160 (ok. 17:9), oferującym większą rozdzielczość niż standard UHD 4K (3840 x 2160, czyli 16:9), który często wykorzystuje się w monitorach 4K.
Wyświetlacze 4K wciąż są stosunkowo nowym rozwiązaniem, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Pierwszą z nich jest częstotliwość odświeżania.
Jedyny dostępny na rynku interfejs obsługujący wyświetlacze 4K w częstotliwości 60 Hz to DisplayPort 1.2, który ma przepustowość 21,6 Gbps. Jest to spowodowane tym, że transmisja obrazu 4K z częstotliwością 60 Hz wymaga przepustowości 16 Gbps (3840 x 2160, 32-bitowy kolor, 60 Hz), czyli o wiele większej niż przepustowość obsługiwana przez DisplayPort 1.1 (10,8 Gbps), HDMI 1.4a (10,2 Gbps) i DVI Dual Link (7,4 Gbps). W efekcie przy połączeniu przez DVI-D lub HDMI wyświetlacz 4K działa tylko z częstotliwością 30 Hz.
Są jednak i dobre wiadomości: przepustowość nowego standardu HDMI 2.0 (Level A) została zwiększona do 18 Gbps, a także ogłoszono wprowadzenie nowych wyświetlaczy, które będą obsługiwać sygnał 4K z częstotliwością 60 Hz przez złącze HDMI 2.0. W miarę jak procesory graficzne i inne urządzenia zaczną obsługiwać standard HDMI 2.0, sytuacja znacznie się poprawi.
Na zdjęciu u góry : Od lewej do prawej: wejście DVI-D, HDMI i DisplayPort. Wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 4K z częstotliwością 60 Hz wymaga połączenia przez DisplayPort 1.2. Złącza Dual Link DVI-D i HDMI 1.4a obsługują wyświetlanie w rozdzielczości 4K tylko z częstotliwością 30 Hz.
W przypadku, gdy wyświetlacz jest podłączony przez złącze DisplayPort 1.2, 4K 30 Hz można zmienić na 4K 60 Hz w menu ustawień OS. Powyższy zrzut ekranu pokazuje ustawienie 4K 60 Hz dla monitora EIZO FlexScan EV3237 31,5″ 4K.
Obsługa monitorów 4K | |||
Rodzaj złącza | Przepustowość | Monitor 4K 30Hz | Monitor 4K 60Hz |
DisplayPort 1.2 | 21,6 Gbps | Tak | Tak |
DisplayPort 1.1/1.1a | 10,8 Gbps | Tak | Nie |
HDMI 1.4/1.4a | 10,2 Gbps | Tak | Nie |
DVI Dual Link | 7,4 Gbps | Tak | Nie |
Co więcej, w niektórych przypadkach nawet przesyłanie obrazu 4K 60 Hz przez złącze DisplayPort 1.2 może powodować problemy. Choć nie są one powszechnie znane, istnieją dwa systemy transmisji obsługujące wyświetlanie obrazu 4K z częstotliwością 60 Hz: MST (Multi Stream Transport) oraz SST (Single Stream Transport).
W przypadku systemu MST system operacyjny rozpoznaje sygnał 4K jako dwa ekrany w rozdzielczości 1920 x 2160, wobec czego potrzebny jest sterownik procesora graficznego, aby połączyć je w jeden. W zależności od wersji używanego procesora graficznego i sterownika mogą występować problemy takie jak długi czas renderowania po lewej i prawej stronie ekranu oraz brak możliwości pracy w środowisku wielomonitorowym.
Dawniej sygnał wideo był celowo dzielony na dwa ekrany na potrzeby transmisji, ponieważ zasób skalerów (chipów do przetwarzania wideo) przysyłających sygnał 4K 60 Hz jako pojedynczy ekran był mniejszy niż zasób paneli LCD 4K. Z tego powodu wczesne monitory 4K musiały korzystać z systemu MST.
Dla odmiany system SST (Single Stream Transport) potrafi przysłać obrazy w rozdzielczości 4K jako jedną całość, dlatego pozwala wyświetlać obraz 4K 60 Hz bez wewnętrznej syntezy obrazu lub innego przetwarzania. Choć system SST nie sprawia problemów wynikających z rozdzielenia sygnału na dwa ekrany, jak w przypadku MST, niektóre urządzenia ze złączem DisplayPort 1.2 mają karty graficzne, które go nie obsługują. Z tego powodu przed zakupem karty graficznej należy upewnić się, czy jest kompatybilna z systemem SST.
System SST został wykorzystany m.in. w monitorze EIZO FlexScan EV3237 31,5″ 4K.
Problemy związane z kompatybilnością prawdopodobnie rozwiążą się w niedalekiej przyszłości, kiedy monitory 4K wejdą do powszechnego użytku i zaczną być obsługiwane przez większość procesorów graficznych i sterowników. Oczywiście te ograniczenia dotyczą wyłącznie wyświetlania obrazów 4K z częstotliwością 60 Hz – bieżące standardy HDMI 1.4a i DVI Dual Link w zupełności wystarczą, aby wyświetlać obrazy 4K z częstotliwością 30 Hz.
Komercjalizacja wyświetlaczy 5K już trwa, testy wyświetlaczy 8K w planach
Przejście na monitory w wysokich rozdzielczościach nie kończy się na 4K. Już teraz komercjalizuje się wyświetlacze o przekątnej 27″ (5120 x 2880, 16:9) obsługujące rozdzielczość 5K. Pytanie tylko, do czego będą używane monitory o tak wysokiej rozdzielczości. Jedną z zalet wyświetlaczy 5K jest niewątpliwie możliwość pokazania pasków narzędzi i innych elementów na jednym ekranie z danymi 4K otwartymi w oprogramowaniu do edycji wideo.
Na daną chwilę złącze DisplayPort 1.2 nie obsługuje sygnału wyjściowego 5K, należy więc pamiętać, że wyświetlanie obrazu w tej rozdzielczości wymaga specjalnej konfiguracji do przesyłania sygnału wideo przez dwa kable. Choć ogłoszony we wrześniu 2014 roku nowy standard DisplayPort 1.3 nie został jeszcze wprowadzony, obsługuje on sygnał 5K (5120 x 2880) z częstotliwością 60 Hz oraz jednoczesne wyświetlanie dwuekranowego sygnału UHD 4K przez połączenie szeregowe. Gdy w sprzedaży pojawią się komputery ze złączem DisplayPort 1.3, do uzyskania wyjściowego sygnału 5K 60 Hz wystarczy jeden kabel.
Co więcej, na horyzoncie pojawiła się już następna, jeszcze wyższa rozdzielczość – 8K. Japońskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Komunikacji ogłosiło, że testowe transmisje 8K rozpoczną się w 2016 roku, a regularne transmisje dwa lata później. Testowe modele wyświetlaczy obsługujących rozdzielczość 8K (7680 x 4320, 16:9) pojawiły się już na wystawach i targach związanych ze sprzętem wideo. Trend ku coraz wyższym rozdzielczościom będzie tylko przybierał na sile.
Na zdjęciu: Złącze DisplayPort 1.3 pozwala uzyskać obraz 5K (5120 x 2880) 60 Hz za pomocą jednego kabla.
*Źródło: prezentacja konsorcjum dla standaryzacji grafiki komputerowej (VESA).
Nowe podejście do pojęcia rozdzielczości
Różnice w gęstości pikseli powodują różnice w wyglądzie wyświetlanych obrazów. Pokazana powyżej grafika to powiększona czcionka w rozmiarze 10pt, a grafika pod spodem to powiększona miniatura zdjęcia. Przy gęstości 96 ppi piksele obrazu są bardzo niewyraźne, natomiast przy gęstości 192 ppi widać znaczną poprawę jakości. Przy gęstości 384 ppi obraz jest regularny i nie widać na nim ziarnistych pikseli czy postrzępionych krawędzi.
Obecnie panuje tendencja do zwiększania gęstości pikseli, a jednym z najmodniejszych ostatnio tematów są wyświetlacze ekranowe o wyjątkowo wysokiej gęstości pikseli z wysoką rozdzielczością 4K i ekranem o przekątnej 24-27 cali. Z początku ten rodzaj wyświetlaczy interesował wyłącznie klientów szukających rozwiązań z najwyższej półki, ale w 2014 roku do sklepów zaczęły trafiać tańsze urządzenia tego typu, przyciągając uwagę szerszej grupy zwykłych użytkowników.
Przy wyborze takiego monitora należy wziąć pod uwagę nowe podejście do pojęcia rozdzielczości, wynikające z dynamicznego zwiększania gęstości pikseli.
Większość monitorów komputerowych ma gęstość pikseli 96 ppi, pasującą do standardowej gęstości 96 dpi (dots per inch), z jaką wyświetlany jest interfejs pulpitu Windows. Standardowa gęstość nowego ekranu startowego i innych elementów interfejsu Modern UI dla Windows 8 i nowszych wersji to 135 dpi (z automatycznym przełączaniem między 100%, 140% i 180% w zależności od gęstości pikseli wyświetlacza), ale standardowa gęstość dla interfejsu pulpitu to nadal 96 dpi.
Do tej pory monitory tworzono przy założeniu, że system operacyjny i aplikacje będą wyświetlane ze stałą gęstością 96 ppi (dla Windows). To założenie opierało się na standardzie 96 dpi, a ponieważ rozmiar ekranu zwiększył się wraz z rozdzielczością paneli LCD, łatwo było dojść do wniosku, że im większa rozdzielczość, tym większa powinna być przestrzeń robocza.
Przyjęto więc zasadę, że im większa gęstość pikseli, tym większa ostrość przy wyświetlaniu systemu operacyjnego i aplikacji. Nie zdarzyła się sytuacja, w której gęstość pikseli byłaby za wysoka, by stosować ją w praktyce, więc nie pojawiły się żadne problemy. W zależności od gęstości pikseli ikony i tekst były większe lub mniejsze, ale wystarczająco ostre, by użytkownik mógł je bez problemu odczytać.
Tak wygląda tradycyjne podejście do wyświetlaczy LCD. Rozmiar ekranu zwiększył się wraz z rozdzielczością paneli LCD – w efekcie większa rozdzielczość oznaczała, że przestrzeń robocza i ilość danych wyświetlanych jednocześnie na ekranie były większe.
Po lewej stronie znajduje się kwadratowy ekran SXGA 17” (1280 x 1024), a po prawej szeroki ekran WUXGA 24,1″ (1920 x 1200). Jak widać, wyższa rozdzielczość i większy ekran dają dużo większą przestrzeń roboczą. Jednak w przypadku monitorów 4K o wysokiej gęstości pikseli wyższa rozdzielczość (liczba pikseli) nie zawsze oznacza większą przestrzeń roboczą. Gęstość ekranu (dpi) dla interfejsu Modern UI, systemu operacyjnego i aplikacji w Windows 8 i nowszych wersjach nie jest stała. Innymi słowy, można ją zmienić nawet przy jednakowym rozmiarze ekranu. Funkcja skalowania systemu operacyjnego pozwala bez problemu powiększyć wyświetlany obraz.
Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość uzyskania bardzo wysokiej ostrości obrazu. Można np. powiększyć obraz wyświetlany na monitorze 24” UHD 4K tak, aby przestrzeń robocza odpowiadała standardowi 24″ full HD. UHD 4K (3840 x 2160) ma dwa razy większą rozdzielczość w pionie i w poziomie niż full HD (1920 x 1080), a więc w tym wypadku potrzebne jest skalowanie do 200%.
Jeden piksel systemu operacyjnego, które tradycyjnie był wyświetlany jako jeden piksel na panelu LCD, jest tu reprodukowany jako 4 piksele i w połączeniu z funkcją skalowania pokazuje dobrej jakości, płynne obrazy.
Monitor EIZO FlexScan EV3237 31,5″ obsługuje standard UHD 4K i oferuje wysoką gęstość pikseli (ok. 140 ppi), która gwarantuje płynne, ostre obrazy na dużych, zewnętrznych wyświetlaczach. Ma także szeroki ekran o przekątnej 31,5″, który zapewnia dużą przestrzeń roboczą. Obrazy wyświetlane na monitorach 4K o przekątnych 23,8″ i 28″ są jednak zbyt małe, dlatego trzeba je powiększyć korzystając z funkcji skalowania system operacyjnego.
Tak wygląda różnica w wyglądzie obrazu spowodowana użyciem funkcji skalowania monitora FlexScan EV3237 (31,5″, 3840 x 2160, ok. 140 ppi). Obraz po lewej stronie jest w normalnym rozmiarze 100%, natomiast obraz po prawej został przeskalowany do rozmiaru 150%.
Powyżej pokazano przykładowy widok pulpitu na ekranie monitora FlexScan EV3237. Obraz w rozmiarze 100% pozwala w pełni wykorzystać rozdzielczość 3840 x 2160 w standardzie UHD 4K, ale gęstość pikseli wynosi ok. 140 ppi, a rozmiar piksela ok. 0,18 mm, wobec czego obraz oglądany z normalnej odległości wydaje się bardzo mały.(zdjęcie po lewej). Po przeskalowaniu obrazu do rozmiaru 150% przestrzeń robocza staje się mniejsza, ale tekst i ikony stają się lepiej widoczne (zdjęcie po prawej).
Należy jednak pamiętać, że zmniejszenie współczynnika powiększenia w celu uzyskania większej przestrzeni roboczej podlega pewnym ograniczeniom.
Po lewej pokazano monitor FlexScan EV3237 (31,5″, 3840 x 2160, ok.140 ppi), a po prawej FlexScan EV2436W (24,1″, 1920 x 1200, ok. 94 ppi). Gdy obraz monitora FlexScan EV3237 jest przeskalowany do 150%, tekst i ikony wyglądają mniej więcej tak samo jak na nieprzeskalowanym monitorze FlexScan EV2436W. Ten wygląd jest zbliżony do standardu Windows Desktop UI, czyli ok. 96 dpi, co zapewnia równowagę między ostrością obrazu a przestrzenią roboczą. Nawet po przeskalowaniu obrazu do 150%, aby w pełni wykorzystać szeroką przekątną ekranu 31,5″, użytkownik nadal ma do swojej dyspozycji dużą przestrzeń roboczą.
Obsługa HiDPI wspiera popularyzację wyświetlaczy o wysokiej gęstości pikseli
Obsługa systemów operacyjnych wyświetlanych z wysoką gęstością pikseli znana jest pod nazwą HiDPI. Oprócz obsługi systemów operacyjnych rozwija się także obsługa aplikacji oraz coraz bardziej praktyczne w użyciu oprogramowanie. Wszystko to wpływa na dalsze upowszechnianie się wyświetlaczy o wysokiej gęstości pikseli, takich jak monitory 4K.
W przypadku systemu Windows gęstość wyświetlanych pikseli można było regulować od czasów Windows XP, ale często prowadziło to do rozjechania się układu ekranu. Ponadto większość aplikacji na Windows XP nie była obsługiwana, wobec czego ta funkcja nie miała praktycznego zastosowania. Wraz z wprowadzeniem systemu Windows 7 pojawiła się funkcja skalowania, która gwarantuje utrzymanie prawidłowego układu ekranu.
Z kolei począwszy od systemu Windows 8.1 użytkownik ma możliwość wprowadzenia różnych ustawień gęstości pikseli dla kilku podłączonych jednocześnie wyświetlaczy, co zmniejsza rozbieżności obrazu w środowiskach wielomonitorowych. Liczba dostępnych ustawień jest jednak ograniczona i nie umożliwia dokładnej regulacji kilku ustawień gęstości.
W przypadku Mac OS X popularyzacja wyświetlaczy o wysokiej gęstości pikseli (nazywanych przez Apple wyświetlaczami Retina) rozpoczęła się dużo szybciej niż dla systemu Windows, dlatego możliwości regulacji są bardziej zaawansowane. OS X Mavericks 10.9.3 i nowsze wersje zapewniają obsługę HiDPI dla zewnętrznych wyświetlaczy, co ułatwia stworzenie konfiguracji z monitorami innych producentów.
Powyżej widać okno ustawień funkcji skalowania w systemie Windows 8.1. Jeśli użytkownik wybierze opcję „Extra large – 200%” dla UHD 4K, tekst I ikony będą miały taki sam rozmiar jak dla standardu full HD wyświetlanego na ekranie o identycznych wymiarach. Można również ustawić rozmiar tekstu niektórych elementów ekranu zamiast zmieniać rozmiar całego pulpitu.
Obsługa HiDPI w różnych systemach operacyjnych | ||
System operacyjny | Obsługa HiDPI | Ustawienie gęstości dla poszczególnych wyświetlaczy |
Windows 8.1 Modern UI | Tak | Nie |
Windows 8.1 Desktop UI | Tak | Tak |
Windows 8 Modern UI | Tak | Nie |
Windows 8 Desktop UI | Tak | Nie |
Windows 7 Desktop UI | Tak | Nie |
Windows Vista Desktop UI | Ograniczona | Nie |
OS X Yosemite (10.10) | Tak | Tak |
OS X Mavericks (wersja 10.9.3 lub nowsza) | Tak | Tak |
OS X Mavericks (wersja 10.9.2 lub starsza) | Ograniczona (tylko dla wbudowanego wyświetlacza) | Ograniczone |
Obsługa procesorów graficznych (GPU) w monitorze FlexScan EV3237 4K | ||
Producent | Produkt | DisplayPort (3840×2160/60Hz) |
AMD | Radeon HD 7700 lub nowszy | Tak |
Radeon R7 lub nowszy | Tak | |
Fire Pro W series lub nowszy | Tak | |
NVIDIA | GeForce GTX 650 lub nowszy | Tak |
Quadro K series lub nowszy | Tak | |
Intel | HD Graphics 4200 lub nowszy | Tak |
Apple | Mac Pro (Late 2013, OS X 10.9.3 lub nowszy, FirePro D300) | Tak |
Popularyzacja wyświetlaczy z wysoką gęstością pikseli
Popularyzacja wysokiej gęstości pikseli rozpoczęła się w 2010 roku, gdy firma Apple zaczęła wprowadzać do sprzedaży produkty takie jak iPhone, iPad i iMac z wyświetlaczami Retina, które mają gęstości pikseli równą lub większą niż ta rozpoznawalna przez ludzką siatkówkę (ang. retina).
W przypadku takich wyświetlaczy samo spojrzenie na ekran daje czasem dużo więcej niż czytanie długiego opisu urządzenia. Po wprowadzeniu i ciepłym przyjęciu wyświetlaczy Retina wielu producentów zaczęło sprzedawać smartfony, tablety i komputery z wyświetlaczami o wysokiej gęstości pikseli, przyczyniając się do ich dalszej popularyzacji wśród zwykłych użytkowników.
Oczywiście drogie produkty się nie przyjmują, dlatego ceny tych wyświetlaczy zaczęły spadać. Pozwolił na to splot różnych okoliczności: technologia produkcji paneli LCD została udoskonalona, rosnąca liczba produktów korzystających z paneli LCD o wysokiej gęstości pikseli pozwoliła osiągnąć korzyści skali, a także rozwinęła się konkurencja cenowa między producentami tego typu paneli LCD.
Dostępny stał się zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie obsługujące HiDPI, wobec czego producenci zaczęli szybko wprowadzać wyświetlacze 4K, sprawiając, że ten sektor rynku wystartował na dobre.
Poniższa tabela podsumowuje specyfikacje wyświetlaczy o wysokiej gęstości pikseli. Gęstości pikseli monitorów komputerowych są niższe niż w przypadku smartfonów i tabletów, ale należy pamiętać, że użytkownik ogląda je z odległości ok. 50 cm, więc ostrość obrazu jest zachowana. Jeśli rozmiar piksela zewnętrznego wyświetlacza do komputera jest mniejszy niż ok. 0,2 mm, konieczne staje się przeskalowanie obrazu.
Na zdjęciu: iPhone 6 Plus (po lewej) i iPad mini 3 (po prawej) są wyposażone w wyświetlacze Retina. Nawet patrząc na ekran z bardzo bliska nie da się zobaczyć pojedynczych pikseli.
Wyświetlacze w wysokiej rozdzielczości/z wysoką gęstością pikseli | ||||
Zewnętrzne wyświetlacze do komputerów PC | ||||
Rozmiar ekranu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
23″ wide (reference) | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 96 ppi | ok. 0,27 mm |
23.8″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 185 ppi | ok. 0,14 mm |
25″ ultra wide | 2560 × 1080 | 21:9 | ok. 111 ppi | ok. 0,23 mm |
26.5″ square | 1920 x 1920 | 1:1 | ok. 102 ppi | ok. 0,25 mm |
27″ wide | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 109 ppi | ok. 0,23 mm |
28″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 157 ppi | ok. 0,16 mm |
29″ ultra wide | 2560 × 1080 | 21:9 | ok. 96 ppi | ok. 0,26 mm |
30″ wide | 2560 × 1600 | 16:10 | ok. 101 ppi | ok. 0,25 mm |
31.1″ wide (DCI 4K) | 4096 × 2160 | ok. 17:9 | ok. 149 ppi | ok. 0,17 mm |
31.5″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 140 ppi | ok. 0,18 mm |
32″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 138 ppi | ok. 0,18 mm |
34″ ultra wide | 3440 × 1440 | 21:9 | ok. 110 ppi | ok. 0,23 mm |
40″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 110 ppi | ok. 0,23 mm |
Wbudowane wyświetlacze do komputerów PC | ||||
Rozmiar ekranu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
11.6″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 190 ppi | ok. 0,13 mm |
13.3″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 227 ppi | ok. 0,11 mm |
12″ wide | 2160 × 1440 | 3:2 | ok. 216 ppi | ok. 0,12 mm |
13.3″ wide | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 221 ppi | ok. 0,12 mm |
13.3″ wide | 2560 × 1600 | 16:10 | ok. 227 ppi | ok. 0,11 mm |
14″ wide | 3200 × 1800 | 16:9 | ok. 256 ppi | ok. 0,1 mm |
15.4″ wide | 2880 × 1880 | 16:10 | ok. 223 ppi | ok. 0,12 mm |
15.6″ wide (UHD 4K) | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 282 ppi | ok. 0,09 mm |
Tablety | ||||
Rozmiar ekranu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
7″ wide | 1920 × 1200 | 16:10 | ok. 323 ppi | ok. 0,079 mm |
7,9″ square | 2048 × 1536 | 4:3 | ok. 324 ppi | ok. 0,078 mm |
8″ wide | 1920 × 1200 | 16:10 | ok. 283 ppi | ok. 0,09 mm |
8,9″ square | 2048 × 1536 | 4:3 | ok. 288 ppi | ok. 0,088 mm |
8,9″ wide | 2560 × 1600 | 16:10 | ok. 339 ppi | ok. 0,075 mm |
9,7″ wide | 2048 × 1536 | 4:3 | ok. 264 ppi | ok. 0,096 mm |
10,1″ wide | 1920 × 1200 | 16:10 | ok. 224 ppi | ok. 0,113 mm |
10,5″ wide | 2560 × 1600 | 16:10 | ok. 288 ppi | ok. 0,088 mm |
Smartfony | ||||
Rozmiar ekranu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
4″ wide | 1136 × 640 | ok. 16:9 | ok. 326 ppi | ok. 0,078 mm |
4,3″ wide | 1280 × 720 | 16:9 | ok. 342 ppi | ok. 0,074 mm |
4,6″ wide | 1280 × 720 | 16:9 | ok. 319 ppi | ok. 0,08 mm |
4,7″ wide | 1334 × 750 | ok. 16:9 | ok. 326 ppi | ok. 0,078 mm |
4,95″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 445 ppi | ok. 0,057 mm |
5″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 441 ppi | ok. 0,058 mm |
5,1″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 432 ppi | ok. 0,059 mm |
5,2″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 424 ppi | ok. 0,06 mm |
5,2″ wide | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 565 ppi | ok. 0,045 mm |
5,5″ wide | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 401 ppi | ok. 0,063 mm |
5,6″ wide | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 525 ppi | ok. 0,048 mm |
5,96” wide | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 493 ppi | ok. 0,052 mm |
Pojawienie się monitorów 4K i innych wyświetlaczy o wysokiej gęstości pikseli oraz obalenie mitu, że wyższa rozdzielczość oznacza większą przestrzeń roboczą nie zmieniło faktu, że rozmiar ekranu nadal ma na tą przestrzeń duży wpływ. Porównanie wymiarów papieru pozwala łatwiej zrozumieć to zagadnienie w odniesieniu do wydajności pracy. Poniżej podano najbardziej popularne rozmiary stron, które można przyłożyć do ekranu dla porównania.
Popularne rozmiary papieru | ||||||
Typ strony | A4 | B4 | A3 | A3 (long grain) | B3 | A2 |
Rozmiar strony (szerokość × długość) | 297 mm × 210 mm | 364 mm × 257 mm | 420 mm × 297 mm | ok. 483 mm × 329 mm | 515 mm × 364 mm | 594 mm × 420 mm |
Na ekranie LCD 24,1″ o proporcjach 16:10 obsługującym standard WUXGA (1920 x 1200) można wyświetlić rozkładówkę dwóch stron A4, czyli stronę A3 (420 mm x 297 mm) w skali 1:1 oraz paletę narzędzi z boku na tym samym ekranie. Zdjęcie przedstawia monitor EIZO FlexScan EV2436W.
Rozmiary ekranów dla zewnętrznych wyświetlaczy najpopularniejszych komputerów PC | |||||
Szerokie ekrany LCD | |||||
Rozmiar ekranu | Rozmiar wyświetlanego obrazu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
19″ wide | ok. 408 mm × 255 mm | 1440 × 900 | 16:10 | ok. 89 ppi | ok. 0,28 mm |
19,5″ wide | ok. 434 mm × 236 mm | 1600 × 900 | 16:9 | ok. 94 ppi | ok. 0,27 mm |
20″ wide | ok. 443 mm × 429 mm | 1600 × 900 | 16:9 | ok. 92 ppi | ok. 0,28 mm |
21.5″ wide | ok. 480 mm × 270 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 103 ppi | ok. 0,25 mm |
22″ wide | ok. 474 mm × 296 mm | 1680 × 1050 | 16:10 | ok. 90 ppi | ok. 0,28 mm |
23″ wide | ok. 510 mm × 287 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 96 ppi | ok. 0,27 mm |
23,6″ wide | ok. 521 mm × 293 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 93 ppi | ok. 0,27 mm |
23,8″ wide | ok. 527 mm × 296 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 93 ppi | ok. 0,27 mm |
23,8″ wide (UHD 4K) | ok. 527 mm × 296 mm | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 185 ppi | ok. 0,14 mm |
24″ wide | ok. 531 mm × 299 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 91,8 ppi | ok. 0,28 mm |
24,1″ wide | ok. 518 mm × 324 mm | 1920 × 1200 | 16:10 | ok. 94,3 ppi | ok. 0,27 mm |
25″ ultra wide | ok. 585 mm × 247 mm | 2560 × 1080 | 21:9 | ok. 111 ppi | ok. 0,23 mm |
27″ wide | ok. 598 mm × 336 mm | 1920 × 1080 | 16:9 | ok. 82 ppi | ok. 0,31 mm |
27″ wide | ok. 597 mm × 336 mm | 2560 × 1440 | 16:9 | ok. 109 ppi | ok. 0,23 mm |
28″ wide (UHD4K) | ok. 620 mm × 349 mm | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 157 ppi | ok. 0,16 mm |
29″ ultra wide | ok. 673 mm × 284 mm | 2560 × 1080 | 21:9 | ok. 96 ppi | ok. 0,26 mm |
30″ wide | ok. 641 mm × 401 mm | 2560 × 1600 | 16:10 | ok. 101 ppi | ok. 0,25 mm |
31,1″ wide (DCI 4K) | ok. 699 mm × 368 mm | 4096 × 2160 | ok. 17:9 | ok. 149 ppi | ok. 0,17 mm |
31,5″ wide (UHD 4K) | ok. 697 mm × 392 mm | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 140 ppi | ok. 0,18 mm |
32″ wide (UHD 4K) | ok. 698 mm × 393 mm | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 138 ppi | ok. 0,18 mm |
34″ ultra wide | ok. 800 mm × 335 mm | 3440 × 1440 | 21:9 | ok. 110 ppi | ok. 0,23 mm |
40″ wide (UHD 4K) | ok. 878 mm × 485 mm | 3840 × 2160 | 16:9 | ok. 110 ppi | ok. 0,23 mm |
Kwadratowe ekrany LCD | |||||
Rozmiar ekranu | Rozmiar wyświetlanego obrazu | Rozdzielczość | Proporcje | Gęstość pikseli | Rozmiar piksela |
17″ square | ok. 338 mm × 270 mm | 1280 × 1024 | 5:4 | ok. 96,4 ppi | ok. 0,26 mm |
19″ square | ok. 376 mm × 301 mm | 1280 × 1024 | 5:4 | ok. 86,3 ppi | ok. 0,29 mm |
21,3″ square | ok. 432 mm × 324 mm | 1600 × 1200 | 4:3 | ok. 93,9 ppi | ok. 0,27 mm |
26,5″ square | ok. 476 mm × 476 mm | 1920 × 1920 | 1:1 | ok. 102 ppi | ok. 0,25 mm |